Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | Herter Laszlo | 0 hozzászólás
2010. augusztus 30. Kultúra
|
Újabb
rejtett anatómiai képletet ismertek fel a Sixtus-kápolna freskóin.
A Neurosurgery (Idegsebészet) című szaklap azt állítja, hogy
Michelangelo a sötétség és a világosság szétválasztását
megjelenítő képbe is belefoglalt egy anatómiai rajzot - mellyel
évszázadokkal előzte meg korát.
Címlapján
hozza a Neurosurgery című szaklap Ian Suknak és Rafael J.
Tamargónak, a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem két tanárának
felfedezését, amely szerint az 1475 és 1564 között élt
Michelangelo Buonarroti egyik festészeti fő művének, a
Sixtuskápolna freskóinak van egy rejtett értelmezésük is.
A
számos boncoláson részt vevő művész az anatómiának is mestere
volt (ahogy a képzőművészet több ágának és a költészetnek
is).
A Sixtus-kápolna mennyezetét 1508 és 1512 között
festette, a freskók közül kilenc a Teremtés könyvéből meríti
a témáját, öt kisebb és négy nagyobb. Azt már a kilencvenes
évek elején felfedezték, hogy az Ádám teremtése címet viselő
képen az Úr alakja nem véletlenül lebeg egy hatalmas leplen - a
forma megegyezik az agy keresztmetszeti képével.
Ez a
sorozat első darabja, ám mint most kiderült, az utolsón, melyen
Isten a sötétséget választja el a világosságtól, szintén
anatómiai alakzat látható.
|
A
művészettörténészek sokáig nem értették, hogy az izmokat,
inakat szoborszerű plasztikussággal megfestő Michelangelo miért
ábrázolja olyan kifacsarodott pozitúrában az Urat, s hova tűnik
a másik három freskón látható lobogó szakáll.
A két
baltimore-i kutató szerint magyarázatként az szolgál, hogy
Michelangelo ezt a képet az agy titkos ábrázolására használta
fel, mégpedig a has irányából. Az idegsebészek először azt
bizonyítják, hogy a képzőművésznek lehettek ilyen mélységű
anatómiai ismeretei.
Tanítványától, Giorgio Vasaritól
tudjuk, hogy Michelangelót mély barátság fűzte Matteo Realdo
Colombóhoz, a pápai egyetem vezető professzorához. A nála jóval
fiatalabb Colombo feljegyezte, hogy maga ajándékozott egy
holttestet Michelangelónak. Mivel Michelangelo megsemmisítette
anatómiai vázlatait, felfedezései közül csak a vese működésének
leírását tudjuk (ezt is közvetetten, Vasari életrajzából).
Egy
másik kutató, Garabed Eknoyan szerint a föld és a víz
szétválasztásáról szóló második freskóban a mester ezt a
szervet is megjelenítette. Az Úr alatti lepel itt az egyik vesét
formázza, némi fantáziával pedig a páros szerv másik része is
fölfedezhető a képen, ebből "nő" ki az Úr balján két
másik alak.
Ez adta az ötletet, hogy hátha a negyedik
freskó is "beszélő kép".
Vasari leírásából tudjuk, a művész ezt a képet festette meg
utoljára a sorozatból, és olyan annyira fontosnak tartotta, hogy
ez került az oltár elé. Mégis, az egyetlen anatómiai
pontatlanság Isten nyakán látható.
A tanulmány szerzői
azt kérdezik, vajon egyszerű "vakolási" hiba okozhatta
ezt? Szerintük nem. Erre utal, hogy a másik három freskón
szabadon lobogó szakáll itt akár el is takarhatná az egyébként
bravúros látószögből, alulról ábrázolt nyakat. Ehelyett
Michelangelo az arcszőrzetet egy áll alatti furcsa pamacsba "tekeri
fel", hogy szabadon láthassuk
az Úr "gigáját".
Ráadásul úgy néz ki, mintha golyvás lenne, pedig az
elképzelhetetlen, hogy a mély hitű festő ne tökéletesként
fesse meg Isten alakját.
A baltimore-i kutatók arra
jutottak, hogy Michelangelo valójában az agytörzset és a
gerincvelőt ábrázolja, mégpedig tudományos alapossággal, s
ebben az a legmeghökkentőbb, hogy eddig úgy tudták, ezeket a
részeket csak évszázadokkal később írták le ilyen
részletességgel. Michelangelo mikroszkóp nélkül, a reneszánsz
festőkhöz hasonlóan a sötét és világos részek elhatárolásával
jutott olyan anatómiai eredményekhez, amelyekkel messze megelőzte
a korát.
A szerzők szerint a művész még ennél is
továbbment, az Úr ruhájának furcsa redőiben a gerincvelő
körvonalait rejtette el, és a látóideg sematikus rajzát is
megjelenítette. Vajon ismerhette-e ezt a XVI. században? A kutatók
szerint igen, Leonardo da Vinci ugyanis több rajzot is készített a
látóidegről, és legalább két évig, 1503 és 1505 között a
két híres firenzei egy időben tartózkodott szülővárosukban,
így ismerhették egymás felfedezéseit.
(hetivalasz.hu
alapján JOBBIK GONDOLAT)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A zsidók által kitalált koncentrációs táborról: a Gulág
Delfinfaragvány az Árpád háznál.
Rézkori sírhelyet fedeztek fel Bulgáriában
Megtalálhatták a náci atomprogram radioaktív hulladékait