Bár
jól tudjuk, hogy Újév napja mint kezdet, kiindulási pont, mindössze
ember csinálta illúzió az idő végtelenségében, mégis emberöltők óta ez
a nap, amikor az ember számadást készít a múltról, és terv eketsző,
fogalmakat tesz a jövendőre nézve.
Szükséges is, jó is, hasznos is úgy a tetteinkkel való elszámolás, mint
időnként az újrakezdés józan kitervelése ennek az elszámolásnak az
árnyékában. Emberek vagyunk, s ezáltal hibákat követünk el, úgy egy
énenként, mint közösségként avagy nemzetként, mely elkövetett hibák
következményei alatt szenv ednünk kell. Ha fölismerjük ezeket a
hibákat, és ígyekszünk levetkőzni, akkor elmondhatjuk, hogy
szenvedésünk haszonnal járt. Ha azonban elmulasztjuk akár a
felismerést, akár az orvoslást, szenvedéseink értelmetlenek és
hiábavalók maradnak, és egyre újabb, egyre keserűbb és súlyosabb
szenvedéseket vonnak maguk után. Aki verembe esett, az csak fölfelé
menekülhet ki onnan. Ha lefele próbál menekülni, egyre mélyebbre ássa
önmagát.
Mi, magyarok, Trianon óta a lefelé való meneküléssel próbálkoztunk.
Legnagyobb hibánkat, a széthúzást, mely Mohács óta egyik nyomorúságból
a másikba vitt, az utolsó fél évszázad során odáig tökéletesítettük,
hogy ma már alig található két magyar ezen a földön, aki huzamosabb
ideig képes, minden erejét összetéve, egy közös cél érdekében dolgozni.
Ez az oka annak, hogy sem az orosz gyarmattá vált Magyarországon, sem
idekint a szabad földön egy lépést sem haladunk előre, sőt egyre mély
ebbre ássuk magunk alatt a vermet. Szomszédaink, a románok, csehek,
szerbek, horvátok araszonként dolgozzák magukat fölfelé. Isten szabad
napfénye felé, s mennél melegebben süt reájuk a nap, annál hidegebbé
válik rajtuk a sötétség.
Tudatosan vagy öntudatlanul, de valamennyien tudjuk, hogy sorsunk nem
is fordulhat jóra mindaddig, amíg meg nem szabadulunk lelki hibánktól,
mely újra és újra vesztünket okozta. Amíg föl nem ismerjük, hogy erőt
csupán egymásból meríthetünk. Amíg meg nem tanuljuk, hogy a magyar
ember első kötelessége Istenével szemben a többi magyarral való
megbékélés a testvéri szeretet jegyében, az egyetértés és együttműködés
megteremtése, és ezen keresztül a nemzeti egység újjáépítése.
Egyénileg mindegyikünk lelkében ott pislákol a vágy, hogy valóban
testvérek legyünk. Egyénileg minden egyes magyar érzi és tudja, hogy
szeretnünk és segítenünk kellene egymást, mint ahogy azt más,
szerencsésebb nemzetek fiai teszik. Irigység, hiúság, önzés és egyéb
kicsinyes gyöngeségeink azonban megakadályoznak abban, hogy valóban
testvérekké válhassunk. Nem vagyunk képesek felülemelkedni a
gyöngeségeinken, és összefogás helyett viszálykodunk, egymás segítése
helyett aláássuk egymást, és közben panaszkodunk, hogy egyre mély ebbre
süllyedünk a világ népei között. Önmagunkat süllyesztjük alá.
Ellenségeink csupán a magyar földet darabolták szét alattunk. Amit ők
nem voltak képesek megtenni ellenünk, azt elvégeztük mi magunk:
földaraboltuk a magyar lelkiséget.
Ez az újévi magyar számadás őszinte és becsületes képe. Behunyhatjuk a
szemünket, hogy ne lássuk, de a kép nem változik meg ettől. Meg is
feledkeztünk róla, mint ahogy a leégett, lerombolt családi hajlékról
megfeledkezhet az ember, ha mentődni kíván a fájdalomtól, és talán
okosan is tennénk, ha megfeledkeznénk magyar voltunkról és az ezzel
járó felelősségről, ha már képtelenek lettünk arra, hogy mint magyarok
hibáinkat levetkőzve új jövendőt építsünk magunknak. Ha azonban van
valami kis értelme is annak, hogy újévi számadást tegyünk magunkkal és
magunkban, ez csak az lehet, hogy a számadáson okulva megpróbáljuk
kitervelni az újrakezdést, a jóvátétel lehetőségét. Fogadalmat teszünk,
hogy az új esztendőben minden er őnket az egymás közötti békesség
megteremtésére fordítjuk. Minden igyekezetünkkel azon leszünk, hogy
kiküszöböljük a félreértéseket, mely ek elválasztanak egymástól, és
megkeressük azt a lelki alapot, melyre fölépíthetjük az egyetértést és
az egységet.
Kétségtelen, hogy véleménykülönbségeink mindig lesznek, és erre szükség
is van, mert enélkül nincs fejlődés, haladás, szellemi tisztulás.
Azonban nem lenne szabad, hogy elvi vita gyűlölködéssé fajuljon.
Kétségtelen az is, hogy hazaárulók és nemzetárulók mindég lesznek
közöttünk, s a testvéri szeretet nem jelentheti azt, hogy ezeket az
egyéneket meg kell tűrnünk magunk között. Ellenkezőleg. Időtálló
egységet, mint időtálló acélt is csak salakmentes, tiszta anyagból
lehet önteni. Akik magyar nyelven megírt orosz propagandakönyvekkel
próbálják ma megrontani gyermekeinket, unokáink lelkét, azokkal még
csak szóba állnunk sem illik. Akik azonban megegyeztünk abban, hogy
elsősorban magyarok vagyunk, s hogy magyarságunkat minden idegen
világnézettől mentesen kívánjuk átmenteni unokáink számára, a magyar
jövendő számára, akik hiszünk abban, hogy a magyar népnek jussa van
igazi, önkormányzatot és szellemi függetlenséget jelentő szabadsághoz,
azok egymásra kell találjunk végre ebben az emberi vadonban.
Ha van még jelentősége az Újesztendőnek mint ember állította
mérföldkőnek, mely célszerűség okából földarabolja az időt, s
lehetőséget nyújt a kezdés illúziójának arra, hogy lezárhasson egy
elrontott múltat, és újjátervezze a jövendőt, akkor ez a jelentőség
módot kell nyújtson számunkra ahhoz, hogy komoly, becsületes és
lelkiismeretes önrevízió után valóban ráismerjünk hibáinkra, s azokat
kiküszöbölve testvérekhez méltó módon éljünk és dolgozzunk, egymás
mellett és együtt, nemzetünk érdekében.
Nem elég, ha csak ráköszönünk egymásra a megszokott szavakkal: „Adjon
Isten boldog új esztendőt!” Mert Isten szándéka üres szavakból nem
változik javunkra. Ha valóban „boldog új esztendőt” várunk, akkor
teljesítenünk kell előbb az isteni parancsot: „Szeresd felebarátodat,
mint önmagadat, s szeresd nemzetedet önmagadnál is jobban!”
Adjon az Úristen erőt, egészséget minden derék magyarnak, és a magyar szívekben egymás iránt való hűséges szeretetet!
(Kanadai magyarság, 1970. december 15. Wass Albert)
Kapcsolódó hírek:
A zsidók által kitalált koncentrációs táborról: a Gulág
Delfinfaragvány az Árpád háznál.
Rézkori sírhelyet fedeztek fel Bulgáriában
Megtalálhatták a náci atomprogram radioaktív hulladékait